Dag 40 t/m 41 van Muro Leccese naar Matera en het verblijf daar

18 mei 2017 - Matera, Italië

Vandaag gaan we naar Matera. Een plaats waar ik voordat we naar Italië gingen nog nooit van had gehoord, maar sinds het ons bij ons verblijf nabij Bologna enorm werd aangeraden mij zeer op verheug om naartoe te gaan. Het bijzondere van Matera is dat het een hele oude plaats is. Maar dan ook echt oud, ruim 7000 jaar geleden woonden er al mensen, en daarnaast is het ook in al die eeuwen bewoond geweest en gebleven. Er is maar 1 korte periode geweest dat er in de Sassi’s, de twee oude wijken waar het om gaat, geen mensen woonden, van 1950 tot 1980 ongeveer, met als enige reden dat de overheid de bewoners gebood het gebied te verlaten wegens de slechte hygiënische omstandigheden. Dat is wat ik weet van Matera voordat we er heen gaan. En dat de stad veel is gebruikt als locatie voor Bijbelse en oude films (o.a. Passion of the Christ en Ben Hur). Het heeft me erg nieuwsgierig gemaakt. Matera is gebouwd op en in de rotsen, de oudste woningen zijn grot woningen, en voor de ‘full experience’ hebben we twee overnachtingen in een grot woning geboekt, wel gerenoveerd uiteraard. Het heet ‘Il Vialetto Nei Sassi’. De eigenaresse van deze woning, Ivana, heeft ons na navraag een paar straten per whatsapp doorgegeven waar we eventueel onze auto wel kunnen parkeren. Parkeren in de Sassi’s zelf zijn niet mogelijk, heel het oude gebied van Matera is autovrij, er kunnen simpelweg geen auto’s rijden door de smalle straatjes.  Het zal dus even wat gesjouw gaan worden met koffers en tassen, maar je moet wat overhebben voor de full experience. We vinden een parkeerplek en discussiëren dan wat over wat we wel en niet mee nemen. Terwijl we uitpakken, de auto toch op een andere plek zetten, bericht Ivana al een paar keer met de vraag waar we zijn (we hadden afgesproken op een plein verderop). En uiteindelijk ‘ik kom naar jullie toe waar zijn jullie nu’. Terwijl ik probeer te zoeken naar waar we op dat moment lopen zodat ik dat kan terugsturen met Anna op mijn rug in de draagzak en twee rolkoffers in 1 hand die niet rollen over kinderkopjes en dus gezicht op onweer verschijnt daar ineens de stralende verschijning van Ivana met haar zoontje die vragend Tamara? zegt. Dat  scheelt, we lopen ineens een stuk lichter achter haar aan richting het appartement. We slaan linksaf de Sassi in; machtig mooie oude huisjes in kleine straatjes en gelijk bij de eerste bocht al een uitzicht over Matera. Kippenvel. Wat is dit mooi! Matera ligt in een klein dal gebouwd, waar je ook loopt heb je mooi uitzicht, als je beneden bent is het prachtig om de oude huizen om je heen te zien, en als je hoger bent dat geweldig mooie zicht naar beneden en links en rechts.. Omdat het dal zo klein is wordt je overal zo omgegeven door de stad. Een paar keer links, rechts, links links gaan we nog en dan staan we voor een hekje die leidt naar ons appartement. Het is geweldig, een eeuwenoude grot, maar zo mooi verlicht en zo sfeervol ingericht. Een ongelooflijk gevoel dat hier al 7000 jaar mensen in hebben gewoond. Het is bijna alsof je het voelt. Gelijk na de voordeur is een glazen plaats op de grond met daaronder een heel diep groot rond gat. Ivana vertelt ons dat dit het oude waterreservoir was. Ik kan het mij maar moeilijk voorstellen. Na de rondleiding door het appartement geeft ze ons met een kaart tips over wat we moeten zien in Matera. Wat een prachtige plek, als we het appartement uitlopen hebben we een waanzinnig uitzicht, ik heb nu al het idee dat twee nachten veel te kort gaat zijn voor deze kleine, maar zo historisch mooie plek.

We komen even bij en gaan dan Matera in, er zit vlakbij ons ook een universiteit, dus er zijn ook studenten in Matera wat het ook veel levendigheid geeft. Vanaf ons appartement komen we eerst langs de universiteit op een pleintje uit met een kerk (de eerste die we hier tegenkomen van velen) waar we met Anna gaan kijken en waar ze bijna niet meer weg wil (Anna vindt kerken bijzonder leuk). Via een volgende straat komen we uit op het grote centrale plein, wat weer een soort ‘poort’ naar de Sassi’s, verbonden met het nieuwere deel van Matera (wat overigens ook heel mooi oogt).

Midden op het plein kan je met trappen naar beneden naar ondergrondse oude waterkanalen en op het plein meerdere kerken. We lopen via oude straten de Sassi in en bij een schattig klein wijnhuis drinken we wijn en bestellen we bruschetta met tomaten en een kaasplank. Anna begint wat moe te worden en we bedenken dat het laat maken door over een paar uur ook uit eten te gaan er niet meer in zit vandaag. We zoeken een supermercato op en halen wat pasta om thuis te maken en eten die avond gezellig in onze grotwoning.

De volgende dag besteden we aan het echt ontdekken van de stad, we lopen op aanraden van Ivana eerst naar Casa Noha, een museum waar de historie van Matera wordt verteld. De eerste keer dat we met Anna een museum ingaan deze weken, en ze doet het fantastisch. In vier verschillende kamers wordt middels videobeelden de geschiedenis verteld, Anna zit telkens rustig met een koptelefoon mee te kijken. We verdwalen verder deze dag in alle straatjes, kerken, middels trappen op en af. We voelen onze spieren goed en bedenken dat twee dagen Matera gelijk staat aan een week sporten. We compenseren dit door aan het begin van de middag op een plein aan de andere kant van Matera als waar ons appartement is, uitgebreid te lunchen, een wijntje te drinken en een ijsje toe te nemen. Een heel bijzondere dag waarin we honderden foto’s maken. Anna is super vrolijk deze dagen wat het echt een geweldige citytrip maakt! Morgen vertrekken we helaas alweer, we hebben als we ‘s avonds uit eten zijn bij een pizzeria nog steeds geen idee waarnaartoe en boeken pas de volgende in de ochtend als we moeten vetrekken een appartement in Marina di Camorata aan de Tyrreense zee aan de westkust.

1. Henk wiersma:
    29 mei 2017
    Prachtig en zo goed beschreven. Leuk dat Anna kerken weet te waarderen. Geweldig jullie belevenissen.
  2. Petra:
    29 mei 2017