Dag 7: Van Vercana naar Allocco, Marzabotto

14 april 2017 - Marzabotto, Italië

Het is een warme dag en willen bijtijds vertrekken, en na een paar keer op en neer gelopen te hebben (we zaten natuurlijk in het penthouse en moesten dus redelijk wat trappen nemen ;-S)  liepen we alleen al gauw tegen schoonmakers aan die stonden te trappelen om het appartement binnen te gaan , wij dachten om half 11 uit te kunnen checken maar dit bleek 10 uur te zijn. Behoorlijk gehaast zijn we daarom het appartement uit gegaan waarbij we helaas de inhoud van de koelkast en een ketting van Anna vergeten zijn mee te nemen voor onderweg. Nu maar hopen dat de reis een beetje goed en snel zal verlopen, we hebben een rit van 3,5 uur voor de boeg.

We moeten om te beginnen eerst langs het halve Comomeer rijden, om op de Autostrada (de tolweg naar Milaan/ Bologna) te komen en dat betekent tunnels, heel veel tunnels. En laat Anna nou heel erg van tunnels houden, maar wel met het gevolg dat als we even niet in een tunnel rijden,  Anna vanaf de achterbank alleen maar roept; Eentje, eentje!!! Alsof wij  tunnels kunnen oproepen… Gelukkig valt ze uiteindelijk in slaap in een iets langere tunnel

We merken dat het best druk is op de weg, waarvan wij denken dat te maken kan hebben met dat het Goede Vrijdag is, en dus de dag voor het Paasweekend. Ik heb het werkelijk nog nooit zo druk bij een wegrestaurant gezien als bij de stop die wij maakten. Er was geen normale plek vrij om de auto te parkeren, en dus moesten we deze maar gewoon ergens aan de kant van de weg neerzetten, lange rijen bij de toiletten & kassa’s, er lijkt wel een evenement gaande zo langs de A1 op de Autostrada bij de Autogrill.  Gelukkig valt de drukte verder onderweg mee.

Dit is trouwens ook de eerste keer dat we ons op de Italiaanse snelweg begeven en komen er achter dat in Italië inderdaad wat andere verkeersregels gelden dan wij gewend zijn.

U moet namelijk ten allen tijde;

Harder rijden, veel harder dan maximaal is toegestaan,

of juist gevaarlijk langzaam in de middelste baan.

Vanaf de meest linkerbaan op het allerlaatste moment  de afslag nemen waarbij u ruimschoots over de doorgetrokken streep rijdt en met een rotvaart de snelweg verlaat;

Vanaf 300 meter afstand alvast met de koplampen knipperen om aan te geven dat u er met 160 km per uur aankomt en de rem niet zal gaan gebruiken;

Bellen achter het stuur en het liefst met handgebaren om uw woorden meer kracht bij te zetten;

Niet op 1 maar op twee rijbanen te gelijk rijden, zo kunt u namelijk makkelijk alle kanten op.

Vooral doorgaan, dus geen ruimte maken voor invoegend verkeer.

En tenslotte nooit uw knipperlichten gebruiken.

Er zullen vast nog meer verkeersregels zijn die wij nog niet kennen, maar waar we zeker nog achter gaan komen.

We zijn in ieder geval na ruim 4 uur  rijden veilig aangekomen bij onze nieuwe bestemming voor de aankomende 4 nachten, Chiesa di Ignano 1778, Allecco, Marzabotto. Al was de laatste hindernis eigenlijk nog het meest spannende; namelijk een nogal heel erg smalle brug. Omdat Tamara reed en hem erg spannend vond deed ik maar net of allemaal wel mee viel en het makkelijk kon, maar ook ik kneep hem best wel. Maar Tamara reed super recht de brug over zonder de zijspiegels er af te rijden, chapeau!!

Ik had de website van te voren wel een paar keer bekeken en vond dat het er  leuk uit zag, maar dat het er zo mooi was had ik niet verwacht. Wat een ongelooflijk mooie plek. We worden erg vriendelijk ontvangen door de gastheer, Gabriele, die ons als eerste vraagt welke brug we genomen hebben; de smalle of brede brug. Nou hoop ik toch echt dat we de smalle brug genomen hebben en er niet nòg een smallere brug is….. Daarna dus nooit meer de smalle brug genomen!!

Verder laat Gabriele gelijk vol trots zijn erf zien;  de tuin , vol met rozenstruiken, kruiden, een zwembad, een waar wellness gebied waar je vanuit de infrarood sauna of het bubbelbad uitkijkt naar het dal beneden je, de prieeltjes, de appartementen die met smaak zijn ingericht.  Ik waan mij in één van de meest romantische plekken waar ik ooit geweest ben. Er wordt ons ook gelijk uitgelegd wat we allemaal kunnen doen en waar we heerlijk uit eten kunnen. Maar naast een paar kleine boodschappen in Vado die dag  settelen we ons heerlijk  in ons nieuwe onderkomen en genieten van alles wat er om ons heen te zien is.

1. Henk wiersma:
    2 mei 2017
    Geweldig dat jullie op zo'n mooie plek zijn uitgekomen. Geniet ervan en voorzichtig in het verkeer. liefs
  2. Petra:
    2 mei 2017
    Wat super zeg, wat een beleving. love you